Beginnen met Google Analytics – deel 1

eerste tips voor succesvol monitoren en rapporteren

Andere delen


Is uw nieuwe website zojuist live gegaan? Dan is het interessant en belangrijk om te kijken hoeveel, wie en hoe de website bekeken en gevonden wordt door uw bezoekers. Kresco configureert bij elke website die wij opleveren altijd een Google Analyics account. Google Analytics is een gratis dienst om uw website bezoeken bij te houden en hierover te rapporteren. Als u ons het e-mail adres van een Google Account doorgeeft, koppelen wij deze gebruiker aan uw Google Analytics account en kunt u van start!

Inloggen kunt u op: http://analytics.google.com

Ik ben ingelogd, en nu?

De eerste aanmelding bij Google Analytics kan ontmoedigend zijn. Er zijn zoveel dingen te zien, en zoveel verschillende manieren om de data te tweaken, dat het moeilijk is te zien wat nu de belangrijkste waarden zijn om naar te kijken.

Uiteindelijk is dit natuurlijk voor elke website anders, maar we kunnen u met onderstaande tips een stukje op weg helpen.

Conversie

Het doel van elke website kan anders zijn. Misschien gebruikt u uw website om producten direct te verkopen via uw webshop. Hier is het doel heel duidelijk, zo veel mogelijk producten verkopen. Misschien gebruikt u uw website alleen als digitaal visitekaartje voor uw bedrijf. Het doel zal dan bijvoorbeeld zijn om met zoveel mogelijk (nieuwe) klanten in contact te komen. Elk verkocht product of elk gemaakt klantencontact is dan een succesvolle actie die uw website heeft gegenereerd. Dit noemt men een conversie.

Het doel is meestal om zoveel mogelijk conversies te behalen uit uw website.

Maar hoe gaan we dat allemaal lezen uit de gigantische hoeveelheid bruikbare gegevens uit uw Analytics-account?

Voordat we in de uitgebreide rapporten duiken kijken we eerst naar uw dashboard. Dit is een scherm waar elk rapport dat u gebruikt kan worden ingezet. Zo heeft u in het dashboard in één keer een overzicht van uw belangrijkste gegevens.

Bezoekers

Het onderzoeken hoe uw website wordt gebruikt, en het gebruiken van deze kennis om de website beter te kunnen maken, begint met het analyseren van de bezoeker.

Weten wie naar uw site komt, hoe lang ze op de site en elke pagina verblijven en hoeveel pagina's ze kijken voordat ze vertrekken of een product kopen kan waardevolle inzichten geven in het verbeteren van uw website.

Vanaf het “Doelgroep overzicht” rapport ziet u een "momentopname" van gegevens voor uw website gedurende een bepaalde periode.

Bij elk rapport in Google Analytics kan een periode ingesteld worden. Deze kunt u rechtsboven aanpassen:

De “Vergelijken met” optie is zeer handig om bijvoorbeeld 2 maanden met elkaar te vergelijken. U zult dan in alle rapporten 2 gegevens zien en het verschil daartussen in percentages.

Het is aan te raden om regelmatig naar de volgende vijf statistieken uit bovenstaand rapport te kijken:

  • Bezoeken
  • Unieke bezoekers
  • Pagina's per bezoek
  • Gemiddelde bezoekduur
  • Bouncepercentage
  • Aantal bezoeken

Het aantal bezoeken is het aantal gebruikers dat in deze periode op de website is gekomen. Wanneer een gebruiker 30 minuten niet meer actief is geweest op de site en hierna de site weer bezoekt, wordt hier een nieuw bezoek voor geteld.

Unieke bezoekers

Het aantal unieke bezoekers is het aantal unieke gebruikers dat in deze periode op de website is gekomen, wanneer een bezoeker dus in 1 week 2x de website bezoekt, zijn dat 2 bezoeken en 1 unieke bezoeker.

Pagina’s per bezoek

Hier ziet u het aantal verschillende pagina’s dat een bezoeker op uw website bekijkt. Een bezoek is vanaf het moment dat de bezoeker de pagina opent tot het moment dat hij deze afsluit. Bijvoorbeeld richt uw site zich op het verzamelen van e-mail gegevens voor een e-mailnieuwsbrief en kunnen ze dit rechtstreeks vanaf de eerste pagina die de bezoeker opent, dan zal deze eerste pagina meteen tot een conversie leiden en zal het aantal pagina’s per bezoek laag zijn.

Wanneer u een webshop aanbiedt met duizenden producten, is het wenselijk om dit aantal natuurlijk zo hoog mogelijk te krijgen om bezoekers zoveel mogelijk van uw producten te laten zien.

Gemiddelde bezoekduur

Dit is de gemiddelde tijd dat een bezoeker op de website verblijft voor hij deze verlaat. In bovenstaande voorbeeld is dat 4 minuten en 38 seconden, dat is uitzonderlijk hoog. Voor een informatieve bedrijfswebsite ligt dit meestal rond de 2 à 3 minuten.

Bouncepercentage

Het Bouncepercentage is het percentage bezoekers dat maar één pagina op uw site bezoekt. Veel mensen vragen ons: "Wat moet mijn bouncepercentage zijn?" of "Hoeveel pagina's moeten mijn gebruikers per bezoek bekijken?" Eerlijk gezegd, is het antwoord op deze vragen voor iedereen anders. Elke industrie is weer anders en elk conversietype is anders. Bijvoorbeeld een website als nu.nl zal vaak een laag bouncepercentage hebben omdat bezoekers geneigd zijn om meerdere artikelen te lezen (zoals in een krant).
Een website als het woordenboek van “Van Dale” zal daarentegen een hoger bouncepercentage hebben, wanneer een bezoeker bijvoorbeeld via Google terecht komt op de pagina waar de betekenis van een woord uitgelegd wordt, verlaat deze de site daarna snel.

Pieken en dalen

Heel belangrijk om constant in de gaten te houden zijn grote pieken en dalen in bovenstaande statistieken. Bijvoorbeeld, heeft u een redesign van uw site gedaan en uw bouncepercentage stijgt ineens dramatisch? Ga dan kijken waarom uw bezoekers de pagina verlaten. Is de navigatie van de site niet in orde, staat alle gewenste informatie al meteen op deze pagina zodat ze niet meer getriggerd worden om andere pagina’s te bezoeken, etc.

Vervolg

In het volgende deel gaan we verder met het uitlezen waar het verkeer op uw website vandaan komt en hoe we met deze statisttiek omgaan.

Top