Beginnen met Google Analytics – deel 2

waar komen mijn bezoekers vandaan?

Andere delen

In onze vorige post hebben we u uitgelegd welke basis statistieken u moet monitoren. Nu gaan we het hebben over waar deze bezoekers vandaan komen.

Verkeersbronnen

De bron van het verkeer naar uw website is een heel belangrijk gegeven. Een nieuwe website zal bijvoorbeeld relatief weinig verkeer zien wat via zoekmachines binnenkomt. En het verkeer dat wel via zoekmachines binnenkomt is dan vaak via zoekopdrachten direct (verwant) aan de bedrijfsnaam. Ook zal een nieuwe website vaak veel direct verkeer hebben die de website direct intypen in de browser, bijvoorbeeld van uw visitekaartje. Of via andere (online) reclame uitingen. De bezoekers die via andere websites binnenkomen, zullen in het begin vrij laag zijn. Er zijn immers bij een nieuwe website weinig sites die naar uw site linken.

Wanneer u na livegang uw content en bekendheid op internet verbeterd en aanpast aan de zoekopdrachten van uw klanten zult u zien dat uw site steeds meer ranking krijgt in Google en er ook meer zoekverkeer via andere zoektermen naar u site zult vinden.

Rapportages

De rapportages om dit in de gaten te houden vind u onder het kopje Verkeersbronnen.

Wanneer u het kopje overzicht onder Verkeersbronnen aanklikt, ziet u hier ook een dashboard.

Binnen Google Analytics worden standaard 3 (of 4) verschillende verkeersbronnen gedefinieerd. Dit wordt weergegeven in de cirkeldiagram op deze pagina. Dit is één van de belangrijkste bronnen van informatie voor u:



De verschillende verkeersbronnen:

Zoekverkeer

Dit is verkeer wat via zoekmachines binnenkomt. Dus niet alleen Google, maar ook Bing, Yahoo, etc. Hier wordt vaak onderscheid gemaakt tussen organisch zoekverkeer en niet-organisch zoekverkeer.

Organisch zoekverkeer zijn bezoekers die op een link hebben geklikt na een zoekopdracht binnen Google waarbij uw site als resultaat naar voren gekomen is.
Niet organisch zoekverkeer zijn bezoekers die op een link hebben geklikt van één van uw advertenties in bijvoorbeeld Google Adwords. Met Google Adwords kunt u de betaalde advertenties kopen die in Google boven de zoekresultaten komen met een speciale achtergrond. Ook kunnen de advertenties aan de rechterkant getoond worden, zie onderstaande schermafdruk:

De aantallen onder zoekverkeer gaan over organisch zoekverkeer.

Verwijzingsverkeer

Dit is al het verkeer wat via links op andere websites naar uw site is gekomen. Denk hierbij aan links op startpagina’s, leveranciers, partner bedrijven, online nieuwssites, weblogs, etc.

Direct verkeer

Dit is het verkeer wat direct naar uw website gaat door het in te voeren in de adresbalk van de browser, of te openen vanaf bijvoorbeeld uw e-mail handtekening.

Campagnes

Dit is al het verkeer wat via betaalde online campagnes zoals Google Adwords binnenkomt. Dit gaat dus over niet-organisch zoekverkeer.

Gewenste verhoudingen

Wij adviseren altijd om gezonde balans tussen de verschillende verkeersbronnen te hebben. Bijvoorbeeld wanneer 85% van uw verkeer via zoekverkeer binnenkomt, kan een wijziging van Google op hun zoekresultaten funest zijn voor het verkeer van uw website. Als u daarnaast ook veel verkeer via andere wegen binnenkrijgt, is het gevaar wat kleiner.

Verder inzoomen

Als u in het menu kiest voor Verkeersbronnen->Overzicht->Bronnen heeft u de keuze om deze verkeersbronnen afzonderlijk te gaan bekijken. Hiermee kunt u een niveau dieper gaan kijken per bron. Bijvoorbeeld bij verwijzingen kunt u zien van welke pagina’s u de meeste bezoekers ontvangt. Hier kunt u bijvoorbeeld zien of uw twitter of facebook bericht ook daadwerkelijk mensen trekt naar uw website.

Zoekwoorden

In het kopje Zoeken -> Organisch kunt u zien welke zoekwoorden het meest gebruikt worden om uw site te bezoeken. Ook ziet u hier meteen het bouncepercentage en gemiddelde bezoeksduur van de bezoekers die via dat zoekwoord zijn binnen gekomen. Dit zijn hele belangrijke waardes om naar te kijken. Bijvoorbeeld als u een webshop heeft en iemand zoekt op een specifiek product en komt op deze pagina terecht. Wanneer blijkt dat u op deze pagina een hoog bouncepercentage heeft van bijvoorbeeld meer dan 50%, dan betekent dit dat deze pagina voor meer dan de helft van de mensen niet uitlokt tot aanschaf of doorklikken. Wellicht is de prijs van dit product te hoog, of wellicht is dit toch niet het product wat ze zouden verwachten als ze via deze zoekterm binnenkwamen.

Not provided

Wat opvalt als u kijkt in de resultaten van de zoekwoorden is dat u ook vaak een groot aantal bezoeken ontvangt waarbij als zoekwoord staat “Not provided”. Google moet namelijk aan bepaalde privacy wetgeving voldoen. Als een gebruiker ingelogd is bij Google wanneer hij zoekt met Google kan een gebruiker aangeven dat hij niet wil dat zijn zoektermen gebruikt worden in statistieken. Deze zoekresultaten komen dan onder het kopje “Not provided”.

Vervolg

In het volgende deel gaan we verder met het optimaliseren van landingspages op uw website. Dit zijn pagina’s waar de bezoeker binnenkomt. U wilt hier natuurlijk zo’n hoog mogelijke conversie realiseren.

Top