Blog

Laatste nieuws & artikelen
Google - Blog

Beginnen met Google
Analytics – Deel 2

 

Waar komen mijn bezoekers vandaan?

Andere delen

In onze vorige post hebben we je uitgelegd welke basis statistieken je moet monitoren. Nu gaan we het hebben over waar deze bezoekers vandaan komen.


Verkeersbronnen

De bron van het verkeer naar jouw website is een heel belangrijk gegeven. Een nieuwe website zal bijvoorbeeld relatief weinig verkeer zien wat via zoekmachines binnenkomt. En het verkeer dat wel via zoekmachines binnenkomt is dan vaak via zoekopdrachten direct (verwant) aan de bedrijfsnaam. Ook zal een nieuwe website vaak veel direct verkeer hebben die de website direct intypen in de browser, bijvoorbeeld van jouw visitekaartje. Of via andere (online) reclame uitingen. De bezoekers die via andere websites binnenkomen, zullen in het begin vrij laag zijn. Er zijn immers bij een nieuwe website weinig sites die naar jouw site linken.

Wanneer je na livegang jouw content en bekendheid op internet verbeterd en aanpast aan de zoekopdrachten van jouw klanten zal je zien dat jouw site steeds meer ranking krijgt in Google en er ook meer zoekverkeer via andere zoektermen naar je site zult vinden.


Rapportages

De rapportages om dit in de gaten te houden vind je onder het kopje Verkeersbronnen.

 

 

Wanneer je het kopje overzicht onder Verkeersbronnen aanklikt, zie je hier ook een dashboard.

Binnen Google Analytics worden standaard 3 (of 4) verschillende verkeersbronnen gedefinieerd. Dit wordt weergegeven in de cirkeldiagram op deze pagina. Dit is één van de belangrijkste bronnen van informatie voor jou:

 

 

De verschillende verkeersbronnen:

1. Zoekverkeer
Dit is verkeer wat via zoekmachines binnenkomt. Dus niet alleen Google, maar ook Bing, Yahoo, etc. Hier wordt vaak onderscheid gemaakt tussen organisch zoekverkeer en niet-organisch zoekverkeer.

Organisch zoekverkeer zijn bezoekers die op een link hebben geklikt na een zoekopdracht binnen Google waarbij jouw site als resultaat naar voren gekomen is.

Niet organisch zoekverkeer zijn bezoekers die op een link hebben geklikt van één van jouw advertenties in bijvoorbeeld Google Adwords. Met Google Adwords kun je de betaalde advertenties kopen die in Google boven de zoekresultaten komen met een speciale achtergrond. Ook kunnen de advertenties aan de rechterkant getoond worden, zie onderstaande schermafdruk:

 

 

De aantallen onder zoekverkeer gaan over organisch zoekverkeer.

2. Verwijzingsverkeer
Dit is al het verkeer wat via links op andere websites naar jouw site is gekomen. Denk hierbij aan links op startpagina’s, leveranciers, partner bedrijven, online nieuwssites, weblogs, etc.

3. Direct verkeer
Dit is het verkeer wat direct naar jouw website gaat door het in te voeren in de adresbalk van de browser, of te openen vanaf bijvoorbeeld jouw e-mail handtekening.

4. Campagnes
Dit is al het verkeer wat via betaalde online campagnes zoals Google Adwords binnenkomt. Dit gaat dus over niet-organisch zoekverkeer.

Gewenste verhoudingen

Wij adviseren altijd om gezonde balans tussen de verschillende verkeersbronnen te hebben. Bijvoorbeeld wanneer 85% van jouw verkeer via zoekverkeer binnenkomt, kan een wijziging van Google op hun zoekresultaten funest zijn voor het verkeer van jouw website. Als je daarnaast ook veel verkeer via andere wegen binnenkrijgt, is het gevaar wat kleiner.


Verder inzoomen

Als je in het menu kiest voor Verkeersbronnen->Overzicht->Bronnen heb je de keuze om deze verkeersbronnen afzonderlijk te gaan bekijken. Hiermee kun je een niveau dieper gaan kijken per bron. Bijvoorbeeld bij verwijzingen kun je zien van welke pagina’s je de meeste bezoekers ontvangt. Hier kun je bijvoorbeeld zien of jouw twitter of facebook bericht ook daadwerkelijk mensen trekt naar jouw website.


Zoekwoorden

In het kopje Zoeken -> Organisch kun je zien welke zoekwoorden het meest gebruikt worden om jouw site te bezoeken. Ook zie je hier meteen het bouncepercentage en gemiddelde bezoekduur van de bezoekers die via dat zoekwoord zijn binnen gekomen. Dit zijn hele belangrijke waardes om naar te kijken. Bijvoorbeeld als je een webshop heeft en iemand zoekt op een specifiek product en komt op deze pagina terecht. Wanneer blijkt dat je op deze pagina een hoog bouncepercentage heeft van bijvoorbeeld meer dan 50%, dan betekent dit dat deze pagina voor meer dan de helft van de mensen niet uitlokt tot aanschaf of doorklikken. Wellicht is de prijs van dit product te hoog, of wellicht is dit toch niet het product wat ze zouden verwachten als ze via deze zoekterm binnenkwamen.

 

 

Not provided

Wat opvalt als je kijkt in de resultaten van de zoekwoorden is dat je ook vaak een groot aantal bezoeken ontvangt waarbij als zoekwoord staat “Not provided”. Google moet namelijk aan bepaalde privacy wetgeving voldoen. Als een gebruiker ingelogd is bij Google wanneer hij zoekt met Google kan een gebruiker aangeven dat hij niet wil dat zijn zoektermen gebruikt worden in statistieken. Deze zoekresultaten komen dan onder het kopje “Not provided”.


Vervolg

In het volgende deel gaan we verder met het optimaliseren van landingspages op jouw website. Dit zijn pagina’s waar de bezoeker binnenkomt. Je wilt hier natuurlijk zo’n hoog mogelijke conversie realiseren.

Ssangyong
Habraken
Coolworld
Arno Vd Dungen