Beginnen met Google Analytics – deel 3

landingpages

Andere delen

In onze vorige post hebben we u verteld waar de bezoekers van uw website vandaan komen. Nu gaan we het hebben over de pagina’s waar de bezoekers op terecht komen.

LANDINGPAGES

Een andere belangrijke statistiek die u in de gaten moet houden is de pagina waar een bezoeker uw website op binnenkomt. U verwacht misschien dat iedereen op de homepage binnenkomt, maar dit is vaak niet het geval.

In deel 2 hebben we gekeken waar bezoekers vandaan kwamen. Als u bijvoorbeeld 50% van het bezoek van zoekmachines ontvangt, zult u zien dat deze bezoeken meestal niet alleen op uw hoofdpagina uitkomen, maar bijvoorbeeld ook rechtstreeks op product pagina’s. Dit is ook logisch omdat mensen vaak zoeken op specifieke termen.

Bijvoorbeeld: Ik ben op zoek naar “impregnerende reiniger natuursteen” en gebruik dit als zoekterm in google, krijg ik de volgende resultaten:

Hierin is het rode resultaat een resultaat vanuit een betaalde Adwords campagne. De groene resultaten zijn de organische resultaten. Als eerste organische resultaat komt een pagina van bol.com naar voren. U ziet dat dit niet de hoofdpagina is maar meteen de productpagina van een impregnerende reiniger natuursteen:

BESTEMMINGSPAGINA

Een pagina waar de bezoeker als eerste op binnenkomt wordt een bestemmingspagina genoemd. De veelgebruikte Engelse term hiervoor is landingspage.

Het is belangrijk om te weten welke bestemmingspagina’s bezocht worden, en hoe dat bezoekers zich gedragen op deze bestemmingspagina’s. Dit is namelijk een belangrijke maatstaf om te begrijpen of de informatie die u levert ook overeenkomt met de behoefte van de bezoeker.

BOUNCEPERCENTAGE

De belangrijkste statistieken voor de bestemmingspagina’s is te kijken naar het bouncepercentage en naar de vervolgstappen van de bezoeker. In het voorbeeld van Bol.com zal deze pagina naar verwachting een relatief hoog bouncepercentage hebben. Ziet u waarom dit het geval zou zijn?

Als een bezoeker op zoek is naar impregnerende natuursteen reiniger vindt deze genoeg resultaten op Google. Wanneer de bezoeker ziet dat bij bol.com de levering +/- 12 weken op zich laat wachten, zal deze snel geneigd zijn op zoek te gaan naar een andere webshop.

Dit is dus een klassiek voorbeeld waarbij de inhoud van de bestemmingspagina wel aansluit op de zoekvraag, het product is namelijk precies hetgene waar de bezoeker naar op zoek is, echter door overige informatie op de pagina wordt deze toch snel verlaten.

OORZAKEN HOOG BOUNCEPERCENTAGE

Wanneer een bestemmingspagina een hoog bouncepercentage heeft kan dit aan de volgende oorzaken liggen:

De inhoud komt niet overeen met de zoekvraag
De pagina komt niet “vertrouwd” over
De inhoud waar de bezoeker naar op zoek is, is niet goed te vinden op de pagina
Bij producten:
a. De prijs is te hoog
b. De levertijd is te lang
c. Te hoge verzendkosten
d. Etc.

VERBETEREN BOUNCEPERCENTAGE

In het overzicht op Google Analytics onder: Inhoud -> Site-Inhoud -> Bestemmingspagina’s kunt u alle bestemmingspagina’s zien.

In bovenstaande afbeelding staat een typisch overzicht van bestemmingspagina’s. Hier is duidelijk te zien dat de meeste bezoekers op de hoofdpagina “/” uitkomen. Dit is geheel normaal bij een kleine informatieve website. Daaronder staan een 3 tal bestemmingspagina’s die het meeste bezocht zijn. Hier kunt u zien dat bijvoorbeeld pagina 4 een stuk lager bouncepercentage heeft als pagina 2 en 3. Ook is te zien dat op pagina 4 de bezoeker langer blijft op pagina (gem. bezoeksduur). Het lijkt er dus op dat pagina 4 interessanter is voor een bezoeker dan pagina 2 en 3.

Het is aan u om te bepalen waarom deze pagina interessanter is voor uw bezoeker en hier gepaste actie op te ondernemen.

Stel u ziet dat een bepaald product uit uw webshop heel populair is, maar de echte verkopen van dat product wat tegenvallen, kunt u deze pagina analyseren waarom dit is. In het voorbeeld van Bol.com zou dit de voorraad situatie van het schoonmaakmiddel kunnen zijn.

METEN EN VERGELIJKEN

Wanneer u een bepaalde aanpassing gedaan heeft om het bouncepercentage te optimaliseren wilt u natuurlijk uw effect meten. Google Analytics ondersteund de mogelijkheid twee periodes met elkaar te vergelijken. Deze functionaliteit kunt u gebruiken op elke pagina!

In Google Analytics heeft u rechts bovenin altijd een datum selectie:

Wanneer u het vinkje aanzet bij “vergelijken met vorige periode”, wordt automatisch hetzelfde aantal dagen wat u geselecteerd heeft teruggeteld en als vorige periode ingesteld:

Wanneer u op 'toepassen' drukt zullen alle statistieken dubbel in beeld gegeven worden, dus ook de bestemmingspagina’s:

Hier kunt u in één oogopslag zien dat het bouncepercentage van deze bestemmingspagina met ruim 20 procent gezakt is door de aanpassing die gedaan is op 12 april. Ook de tijd op de pagina is een stuk langer geworden. Dit zal komen doordat er op deze pagina op 12 april veel meer informatie is toegevoegd.

In de grafiek wordt ook met een andere kleur de vorige periode weergegeven zodat u snel kunt zien hoe de bezoekersaantallen zich gedragen ten opzichte van de vorige periode.

COST PER CLICK

Als u gebruik maakt van de betaalde advertenties van Google (Adwords) om bij bepaalde zoekwoorden in het zoekscherm te komen, bent u vast bekend met de term Cost Per Click. Veel advertentieprogramma’s werken namelijk op basis van kosten die u betaald wanneer er op een link naar uw site geklikt wordt. Hier is het dus extra belangrijk om te zorgen dat uw bestemmingspagina’s goed presteren. Zorg dat de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk is om het beste rendement uit de advertenties te halen.

Top