Blog

Laatste nieuws & artikelen
Google - Blog

Beginnen met Google
Analytics – Deel 3

 

Andere delen

In onze vorige post hebben we je verteld waar de bezoekers van jouw website vandaan komen. Nu gaan we het hebben over de pagina’s waar de bezoekers op terecht komen.

LANDINGPAGES

Een andere belangrijke statistiek die je in de gaten moet houden is de pagina waar een bezoeker jouw website op binnenkomt. Je verwacht misschien dat iedereen op de homepage binnenkomt, maar dit is vaak niet het geval.

In deel 2 hebben we gekeken waar bezoekers vandaan kwamen. Als je bijvoorbeeld 50% van het bezoek van zoekmachines ontvangt, zal je zien dat deze bezoeken meestal niet alleen op jouw hoofdpagina uitkomen, maar bijvoorbeeld ook rechtstreeks op product pagina’s. Dit is ook logisch omdat mensen vaak zoeken op specifieke termen.

Bijvoorbeeld: Ik ben op zoek naar “impregnerende reiniger natuursteen” en gebruik dit als zoekterm in google, krijg ik de volgende resultaten:

 

 

Hierin is het rode resultaat een resultaat vanuit een betaalde Adwords campagne. De groene resultaten zijn de organische resultaten. Als eerste organische resultaat komt een pagina van bol.com naar voren. Je ziet dat dit niet de hoofdpagina is, maar meteen de productpagina van een impregnerende reiniger natuursteen.

BESTEMMINGSPAGINA

Een pagina waar de bezoeker als eerste op binnenkomt wordt een bestemmingspagina genoemd. De veelgebruikte Engelse term hiervoor is landingspage.

Het is belangrijk om te weten welke bestemmingspagina’s bezocht worden, en hoe dat bezoekers zich gedragen op deze bestemmingspagina’s. Dit is namelijk een belangrijke maatstaf om te begrijpen of de informatie die je levert ook overeenkomt met de behoefte van de bezoeker.

BOUNCEPERCENTAGE

De belangrijkste statistieken voor de bestemmingspagina's is te kijken naar het bouncepercentage en naar de vervolgstappen van de bezoeker. In het voorbeeld van www.bol.com zal deze pagina naar verwachting een relatief hoog bouncepercentage hebben. Zie je waarom dit het geval zou zijn?

Als een bezoeker op zoek is naar impregnerende natuursteen reiniger vindt deze genoeg resultaten op Google. Wanneer de bezoeker ziet dat bij www.bol.com de levering +/- 12 weken op zich laat wachten, zal deze snel geneigd zijn op zoek te gaan naar een andere webshop.

Dit is dus een klassiek voorbeeld waarbij de inhoud van de bestemmingspagina wel aansluit op de zoekvraag, het product is namelijk precies hetgeen waar de bezoeker naar op zoek is, echter door overige informatie op de pagina wordt deze toch snel verlaten.

OORZAKEN HOOG BOUNCEPERCENTAGE

Wanneer een bestemmingspagina een hoog bouncepercentage heeft kan dit aan de volgende oorzaken liggen:

  • De inhoud komt niet overeen met de zoekvraag
  • De pagina komt niet “vertrouwd” over
  • De inhoud waar de bezoeker naar op zoek is, is niet goed te vinden op de pagina
  • Bij producten:
    1. De prijs is te hoog
    2. De levertijd is te lang
    3. Te hoge verzendkosten
    4. Etc.

VERBETEREN BOUNCEPERCENTAGE

In het overzicht op Google Analytics, onder: Inhoud -> Site-Inhoud -> Bestemmingspagina’s, kun je alle bestemmingspagina’s zien.

 

 

In bovenstaande afbeelding staat een typisch overzicht van bestemmingspagina’s. Hier is duidelijk te zien dat de meeste bezoekers op de hoofdpagina “/” uitkomen. Dit is geheel normaal bij een kleine informatieve website. Daaronder staan een 3 tal bestemmingspagina’s die het meeste bezocht zijn. Hier kun je zien dat bijvoorbeeld pagina 4 een stuk lager bouncepercentage heeft als pagina 2 en 3. Ook is te zien dat op pagina 4 de bezoeker langer blijft op pagina (gem. bezoekduur). Het lijkt er dus op dat pagina 4 interessanter is voor een bezoeker dan pagina 2 en 3.

Het is aan jou om te bepalen waarom deze pagina interessanter is voor jouw bezoeker en hier gepaste actie op te ondernemen.

Stel je ziet dat een bepaald product uit jouw webshop heel populair is, maar de echte verkopen van dat product wat tegenvallen, kun je deze pagina analyseren waarom dit is. In het voorbeeld van www.bol.com zou dit de voorraad situatie van het schoonmaakmiddel kunnen zijn.

METEN EN VERGELIJKEN

Wanneer je een bepaalde aanpassing gedaan hebt om het bouncepercentage te optimaliseren wil je natuurlijk jouw effect meten. Google Analytics ondersteund de mogelijkheid twee periodes met elkaar te vergelijken. Deze functionaliteit kun je gebruiken op elke pagina!

In Google Analytics heb je rechts bovenin altijd een datum selectie:

 

 

Wanneer je het vinkje aanzet bij “vergelijken met vorige periode”, wordt automatisch hetzelfde aantal dagen wat je geselecteerd hebt teruggeteld en als vorige periode ingesteld:

 

 

Wanneer je op 'toepassen' drukt zullen alle statistieken dubbel in beeld gegeven worden, dus ook de bestemmingspagina’s:

 

 

Hier kun je in één oogopslag zien dat het bouncepercentage van deze bestemmingspagina met ruim 20 procent gezakt is door de aanpassing die gedaan is op 12 april. Ook de tijd op de pagina is een stuk langer geworden. Dit zal komen doordat er op deze pagina op 12 april veel meer informatie is toegevoegd.

In de grafiek wordt ook met een andere kleur de vorige periode weergegeven zodat je snel kunt zien hoe de bezoekersaantallen zich gedragen ten opzichte van de vorige periode.

COST PER CLICK

Als je gebruik maakt van de betaalde advertenties van Google (Adwords) om bij bepaalde zoekwoorden in het zoekscherm te komen, ben je vast bekend met de term Cost Per Click. Veel advertentieprogramma’s werken namelijk op basis van kosten die je betaald wanneer er op een link naar jouw site geklikt wordt. Hier is het dus extra belangrijk om te zorgen dat jouw bestemmingspagina’s goed presteren. Zorg dat de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk is om het beste rendement uit de advertenties te halen.

Rabobank
Ottobock
Theater De Speeldoos
Sentech