Waarom komen e-mails in de "ongewenste e-mail" map?

 

Onbelangrijke e-mails worden op basis van uw eerdere gedrag geanalyseerd en gefilterd met de functie "Onbelangrijke e-mail". Het betreft hier berichten die u meestal negeert of waar u niet op reageert. Wanneer uw u leesgewoonten veranderd, past de functie "Onbelangrijke e-mail" zich vanzelf weer aan.

Waarom komen mails in mijn "ongewenste e-mail" map?

Het spamfilter van Microsoft genaamd Exchange Online Protection (EOP) regelt de "ongewenste e-mail" map. Dit doet hij door middel van een algoritme dat bepaalt of dat de inhoud van een mail veilig, onveilig of niet gewenst wordt beschouwd. Dit wordt gedaan door middel van een cijfer:

7, 8, 9 (Spam)
Wanneer een e-mailbericht met een score van 7, 8 of 9 wordt bestempeld dan beland deze in de ongewenst map.

5, 6 (vermoedelijk spam)
Wanneer een e-mailbericht met een score van 5 of 6 wordt bestempeld dan komt deze ook in de "ongewenste e-mail" map. Dit is een score waarbij het spamfilter niet zeker weet of het bericht echt spam is of toch een legitiem e-mailbericht is. Dit is tevens de moeilijkste score waarbij aanpassingen kunnen resulteren in te veel spam berichten of kans op onterecht tegen gehouden legitieme e-mails. Dit laatste noemen we false-positives.

0,1 (Geen Spam)
Bericht komt in postvak in. Het is ook mogelijk dat een “spam e-mail” als veilig wordt bestempeld dan beland deze ook in uw postvak in.

-1 (Toegestaan)
Door middel van het toestaan van bepaalde afzenders en/of IP-adressen worden deze mails altijd doorgelaten door het spamfilter. Naast dat u hier mee de spamfilter leert wat geen spam is zal deze beter gaan functioneren. (Daarnaast is het ook mogelijk om mail te markeren als spam ook dit zorgt voor een beter functionerende spam filter.)
Lees hier hoe u e-mail uit de "ongewenste e-mail" map kan halen.

Hoe kan het dat een e-mail welke eerst 'normaal' ontvangen werd, nu binnen onbelangrijke e-mail naar voren komt?

Zoals hierboven aangegeven staat wordt er niet alleen naar de afzender gekeken maar ook naar de inhoud van de mail en naar de wijze van overdracht van de e-mail van de afzender naar de ontvanger. De score welke het e-mailbericht uiteindelijk krijgt bepaald de actie.

ondanks spamfilter toch veel spammails?

Verzenders van spam verdienen uiteindelijk geld aan spam en zoeken dus iedere keer naar manieren om langs spamfilters te komen. Over het algemeen kunnen wij zeggen dat, statistisch gezien, meer dan 90 procent van alle inkomende e-mails spam is en ook wordt tegengehouden voordat het e-mailbericht bij u in het postvak in aankomt.
Een andere mogelijkheid is dat het “spambericht” een e-maildienst is die u in het verleden aangevraagd heeft zoals een nieuwsbrief. Uitschrijven is in dat geval beter dan filteren.

Het is mogelijk om het spamfilter strenger in te stellen waardoor berichten met een bepaalde score eerder gekenmerkt worden als spam. Keerzijde van deze actie is dat de kans op onterecht tegengehouden legitieme e-mail hiermee ook toeneemt. Er zal dus altijd een compromis zijn tussen wat spam berichten in uw mailbox of het strenger zetten van het spamfilter waarbij de kans op onterecht tegengehouden legitieme e-mail toeneemt.

Top