Office 365 Roadmap update 2018 deel 1

Microsoft Office 365 is een platform dat dagelijks uitbreidt met nieuwe functionaliteiten. Bij Kresco staan we voortdurend stil bij deze innovaties. Het is voor u vrijwel onmogelijk om alle ontwikkelingen bij te houden. Daarom delen we periodiek de belangrijkste ontwikkelingen van de Office 365 Roadmap en geven we inzichtelijk wat deze betekenen voor organisaties. Onderstaand vindt u een overzicht van de meest belangrijke wijzigingen.

Toename van SharePoint Online opslag
Onlangs is door Microsoft aangekondigd dat per licentie binnen SharePoint Online de opslagruimte 20 keer zo groot wordt. Dit zal worden verhoogd tot 1 TB plus 10 GB per gekochte gebruikerslicentie, in plaats van 1 TB plus 0,5 GB per gekochte gebruikerslicentie. Alle office 365 services die gebruik maken van SharePoint, zoals Microsoft Teams en Office 365 Groups, zullen profiteren van deze uitbreiding. Deze verandering zal één juli van start gaan en eind augustus geheel doorgevoerd zijn.

Vernieuwde ‘verplaatsen naar’ functie binnen een bibliotheek.
Men kon al bestanden verplaatsen in dezelfde bibliotheek. Echter naar andere bibliotheken, over sites en sitecollecties heen en naar OneDrive was dit niet mogelijk. Tot kort geleden was dat alleen mogelijk met de ‘kopiëren naar’ functie, met als nadeel dat je een tweede document genereert, waardoor je de handeling moet verrichten om op één van beide locaties het document te verwijderen. Microsoft heeft nu de functie uitgebracht zodat je bestanden overal heen kunt verplaatsen waar je toestemming hebt om bestanden aan te maken/te bewerken, dit geldt zowel binnen SharePoint als OneDrive.

Datalek registratietool (AVG)
Wegens de nieuwe wetgeving met betrekking tot de omgang met persoonsgegevens (AVG), is binnen Kresco een tool ontwikkeld waarmee eenvoudig een datalek geregistreerd kan worden die voldoet aan de regels die de Autoriteit Persoonsgegevens oplegt. Door middel van deze registratie bent u als organisatie altijd voorbereid op een datalek en zal deze naar behoren geregistreerd en doorgevoerd worden. Geen probleem waar u zich bevindt, door middel van deze tool kunt u op elk device het datalek registreren.

  • Geen moeilijke processen/werkwijzen maar met één druk op de knop direct een datalek kunnen registreren.
  • Een eenvoudige en snelle manier om binnen de wettelijke termijn van 72 uur een datalek te registreren en indien nodig te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Meldingen worden gezamenlijk in één beveiligde SharePoint lijst opgeslagen.
  • Alleen de AVG-verantwoordelijke medewerker binnen een organisatie kan deze meldingen inzien en mits nodig melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De AVG-verantwoordelijke medewerker controleert alle datalekken op juistheid voordat deze worden gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

Heeft u interesse om deze datalek registratietool ook binnen uw organisatie in te zetten, neem dan gerust contact met ons op. 

Heeft u naar aanleiding van deze Office 365 Roadmap ontwikkelingen nog vragen, bijvoorbeeld wat deze betekenen voor uw organisatie of hoe u deze succesvol in kunt zetten, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Bart Spruijt
Business Consultant Microsoft 365 / SharePoint

Top